آهن در کدام محیط کندتر زنگ می‌زند؟

زنگ زدن آهن

فهرست مطالب

0
(0)

آهن فرفورژه یک آلیاژ از آهن است که این روزها به علت انعطاف پذیری بالا و مقاومت زیاد بسیار محبوب شده است. و امروزه با نگاه به ساختمان‌های شهر متوجه این موضوع می‌شوید، چراکه بسیار از نرده ها، درب های پارکینگ، درب های ورودی حیاط، حفاظ های پنجره و… همه از جنس فرفوره هستند. علاوه بر این موضوع محبوبیت فرفورژه از زمان‌های قدیم تا به امروز پابرجا بوده و دلیل آن می‌تواند زیبایی بی‌نظیر این آلیاژ آهن باشد.

اما آهن و آلیاژ‌هایش از جمله فرفورژه یک مشکل مهم دارند و آن هم زنگ زدن است که باعث پوسیدگی شده و از مقاومت و زیبایی محصول آهنی شما، کم می‌شود. اما اگر زنگ زدن و موارد جلوگیری از آن را بدانید! می‌توانید از محصولات آهنی خود حداکثر استفاده و لذت را ببرید. پس با ما همراه باشید تا این مسئله را بررسی کنیم.

زنگ زدن آهن

آهن در محیط مرطوب زودتر زنگ میزند یا دیرتر

اگر دلایل زنگ زدن آهن را بدانید به شما کمک می‌کند که کنترل بیشتری بر روی محصول آهنی خود داشته باشید. و هر محیطی که از این موارد به دور باشد بهترین محیط برای نگهداری آهن و آلیاژهایش مانند فرفورژه است. در ادامه به چند مورد از مهم‌ترین این موارد اشاره می‌کنیم:

  1. باران
  2. زمان
  3. رطوبت

اگر بخواهیم در مورد این موارد صحبت کنیم طبیعتاً این مقاله بسیار طولانی و حوصله سر بر خواهد شد. اما اگر خلاصه‌ای در مورد این موارد بخواهیم بگوییم، رطوبت اصلی‌ترین آن‌ها است چرا که رطوبت نسبت به آب بسیار زودتر باعث زنگ زدن آهن می‌شود، پس رطوبت مورد مهمتری از باران است. همچنین آهن به مرور زمان و به خودی خود زنگ می‌زند ولی اگر رطوبت و باران به این امر سرعت نبخشند این زنگ زدن در بازه زمانی طولانی اتفاق می‌افتد.

زنگ زدن آهن

گرد و غبار

در بعضی از مناطق و محیط‌ها گرد و غبار زیاد است. و باید به این نکته اشاره کنیم که گرد و غبار، رطوب هوا را به خود جذب می‌کند! و در نتیجه اگر محصول آهنی شما در معرض گرد و غبار باشد، خیلی زود زنگ می‌زند و باید مرتباً حواستان به این موضوع باشد و از نشستن گرد و غبار بر روی محصولات آهنی تا جای ممکن جلوگیری کنید.

انواع زنگ زدن آهن

آهن در محیط مرطوب به شدت حساس بوده و به مرور زمان پوسیده و خورده می‌شود و این مورد در مناطق گرم و خشک اصلاً دیده نمی‌شود. اما آهن در انواع مختلفی زنگ می‌زند که شاید جالب باشد و دانستن آن به شما کمک کند تا بفهمید دلیل زنگ زدن محصول اهنی شما چیست؟

  1. هنگامی که دلیل زنگ زدن مقدار آب زیاد به همراه اکسیژن باشد رنگ آهن شما قرمز می‌شود.
  2. اگر آهن یا فرفورژه شما در اثر رطوبت بسیار بالا زنگ بزند، رنگ آن زرد می‌شود.
  3. حال اگر دلیل زنگ زدن کمی رطوبت و بیشتر اکسیژن باشد، رنگ آن قهوه‌ای می‌شود.
  4. اگر اکسیژن و رطوبت هر دو به مقدار کمی در محیط وجود داشته باشد، محصول آهنی شما مشکی می‌شود.

جلوگیری از زنگ زدن آهن

برای جلوگیری از زنگ زدن آهن راه‌های زیادی وجود دارد که در اینجا تصمیم گرفتیم که این موارد را به دو دسته کلی تقسیم کنیم، که عبارتند از:

  1. استفاده از آلیاژهای آهن: آهن به تنهایی هر چقدر هم از آن محافظت کنید باز در اثر موارد گفته شده زنگ می‌زند. اما اگر از آلیاژهای آهن استفاده کنید به علت داشتن مواد مضاف بر آهن باعث بالا رفتن مقاومت آن شده و به راحتی زنگ نمی‌زند به عنوان مثال فرفورژه یکی از آلیاژهای آهن است که به علت داشتن مواد افزودنی باعث افزایش خواص آن شده و طول عمر بالاتری نسبت به آهن دارد.
  2. وجود یک پوشش بر روی آهن: ایجاد یک پوشش بر روی آهن باعث می‌شود تا گرد و غبار، رطوبت و آب نتواند به طور مستقیم با آهن تماس داشته باشد و طول عمر آهن را بالا می‌برد. برای ایجاد پوشش راه‌های زیادی مانند: گالوانیزه کردن، رنگ زدن، استفاده از روغن، ایجاد پوشش پودری و…. است.
زنگ زدن آهن

جمع بندی

در این مقاله در ارتباط با عوامل زنگ زدن آهن و راه‌های جلوگیری از آن صحبت کردیم. اما بهترین پیشنهاد برای کسانی که قصد خرید محصول آهنی دارند این است که هم از آلیاژهای آهن مانند آلیاژ محبوب فرفورژه استفاده کنند و هم برای طول عمر بیشتر از پوششی بر روی آن ایجاد کنند تا همیشه محصولی بدون زنگ زدن و پوسیدگی داشته باشند. گروه صنعتی متالیران سال‌ها سابقه در زمینه تولید فرفورژه و بست داربست داشته و برای راهنمایی و خرید محصولاتی مانند نرده، درب، حفاظ و… می‌توانید با ما تماس بگیرید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *