بست داربست چدنی

بست داربست چدنی

فهرست مطالب

2.3
(3)

داربست یک سازه است که برای دسترسی به نقاط مختلف و دشوار ساختمان‌ها و همچنین نگهداشتن مصالح، ابزار و کسانی که بر روی ساختمان کار می‌کنند، استفاده می‌شود. داربست ها جنس‌های مختلفی مانند چوبی، فلزی و… دارند که در 3 نوع ثابت، محرک و معلق عرضه می‌شود. داربست ها از بهم پیوستن لوله‌ها به کمک بست ‌ها ساخته می‌شود، این لوله‌ها به صورت استاندارد 3 تا 6 متر طول دارد و فاصله آن تا بدنه ساختمان حدوداً 30 سانتی متر است که این اندازه‌ها استاندارد بوده و در صورت صلاح دید مهندسین و متخصصان، این متراژ‌ها می‌تواند، تغییر کند.

مهم‌ترین جزء داربست که لوله‌ها را بهمدیگر متصل می‌کند و باعث بالا رفتن مقاومت آن می‌شود، بست است. بست ها بسته به جنس و کاربردشان انواع مختلفی دارند که در این مقاله می‌خواهیم به بست داربست چدنی نشکن بپردازیم.

بست داربست استاندارد

بست داربست چدنی نشکن چیست؟

همانطور که گفته شد بست داربست مهمترین جزء ساخت داربست است و برای همین باید مقاوم و مسحکم باشد. به همین منظور باید در ساخت داربست خود از بستی استفاده کنید که از مواد اولیه با کیفیتی ساخته شده تا هنگام استفاده از آن حادثه و خسارتی به وجود نیاد. بست ها انواع مختلفی دارد که یکی از بهترین آن‌ها، بست داربست چدنی است که همانطور که از اسمش پیداست ماده اولیه تولید آن چدن است. ساخت بست چدنی توسط پروسه ریخته گری انجام می‌شود و در تولید آن از داکتیل که یک نوع از آلیاژ‌های آهن است استفاده می‌شود. در ادامه با انواع بست داربست چدنی نشکن آشنا می‌شویم.

انواع بست داربست چدنی نشکن

بست های چدنی از مواد مختلفی ساخته می‌شوند، برای همین اگر قصد شما خرید بست داربست چدنی است باید از جنس آن اطمینان حاصل کنید. همچنین بست ها طبق کاربرد، وزن، نوع ساختار و ملاک‌های بسیاری تقسیم بندی می‌شوند که در اینجا به چند نمونه از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بست چهار پیچ چدنی

این ابزار از انواع پرکاربرد بست‌های داربست به ‌حساب می‌آیند و به ‌منظور اتصال مقاطع با زاویه ۹۰ درجه و تقاطعی به کار گرفته می‌شوند. بست چهار پیچ معمولا از جنس چدن نشکن یا همان داکتیل هستند و وزنی بین ۱۳۰۰ تا ۱۶۵۰ گرم دارند.

بست داربست استاندارد

بست گردان چدنی

در برخی پروژه‌های ساختمانی نیاز است در سازه داربست، دو لوله متقاطع روی هم حرکت کنند. مدل بست گردان، این امر را ممکن می‌سازد. برخلاف مدل چهارپیچ، در نوع گردان، لوله‌ها می‌توانند زاویه‌ای غیر از ۹۰ درجه ایجاد کنند. از همین رو به مدل گردان، بست ۳۶۰ درجه نیز می‌گویند. در تولید این نوع بست معمولا از چدن نشکن استفاده می‌شود. بست گردان وزنی معادل ۱۷۵۰ گرم دارد.

بست دو پیچ

بست دو پیچ یکی دیگر از انواع بست است. که بیشتر به عنوان جایگزینی برای بست های چهار پیچ استفاده می‌کنند.

کاربردهای بست چدنی نشکن

بست‌ها، اتصال‌دهنده لوله‌های داربست هستند و در واقع، مرکز اصلی تنش و اصطکاک مقاطع با یکدیگر به‌ حساب می‌آیند. از همین رو، باید بتوانند در مقابل این فشارها دوام بیاورند. مدل داکتیل نسبت به انواع دیگر بست مانند مدل چدنی معمولی، مقاومت بالاتری دارد. این موضوع به دلیل نشکن بودن این نوع بست‌ها است؛ اما ویژگی دیگر بست های چدنی، شکل‌پذیری بالای آن‌هاست که به استحکام این قطعات کمک می‌کند. با توجه به مقاومت بالای این نوع بست، استفاده بسیار گسترده از آن در پروژه‌های ساختمانی مختلف، موضوع چندان عجیبی نیست.

همان‌گونه که قبلا ذکر شد، از چدن نشکن در انواع بسیار متنوعی از بست‌ها استفاده می‌شود. کاربرد این نوع بست بسیار وسیع است؛ از پروژه‌های ساختمانی کوچک گرفته تا پروژه‌های سنگین صنعتی که از آن جمله می‌توان به استفاده در صنایع پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و ساختمان‌های مسکونی و تجاری بلندمرتبه اشاره کرد. خلاصه مطلب اینکه، بدون بست داربست چدنی نشکن، صنعت ساخت‌وساز دچار اختلال خواهد شد.

جمع بندی

در سازه‌های داربستی، بست‌ها نقشی مهم دارند. بدون یک بست که مقاطع را به هم وصل نماید، عملا امکان استفاده از این سازه‌ها وجود ندارد. این ابزارآلات به ‌عنوان یک جزء اساسی داربست، در ایمنی کارگران نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند. یک اتصال‌دهنده چدنی نشکن و باکیفیت، می‌تواند خیال پیمانکاران ساختمانی را از این ‌جهت راحت کند.

اگر قصد خرید بست‌های داربستی را دارید، قبل از خرید، از کیفیت ابزار و اعتبار فروشگاه مورد نظر اطمینان پیدا کنید. سایت متالیران در این زمینه به شما کمک خواهد کرد تا بست‌ داربستی مورد نظر خود را با قیمت مناسب تهیه نمایید. در پایان، امیدواریم اطلاعات این مقاله در مورد بست های چدنی نشکن، برای شما مفید واقع شده باشند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 2.3 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *