فرفورژه یا استیل

فرفورژه یا استیل

فهرست مطالب

5
(1)

فرفورژه یا استیل کدام بهتر است؟

آهن فرفورژه یا استیل؟ سوالی که این روزها مهندسان و ساخت‌و‌ساز کاران با آن خیلی سر و کار دارند. فرفورژه و استیل هر دو متریال مقاومی هستند، که در ساخت یک سازه استفاده می‌شوند. کارایی این دو آلیاژ بیشتر در بالا بردن ایمنی و امنیت ساختمان است به طور مثال از فرفورژه و فولاد در حفاظ‌ها، نرده‌ها، درب‌ها استفاده می‌شود.

با توجه به کارایی آن‌ها می‌توان گفت که انتخاب سختی بوده و باید بررسی و دقت بیشتری کرد. زیرا درب‌ها و نرده‌ها در امنیت خانه تاثیر بالایی دارند چه بسا محیط شما اداری بوده و اطلاعات مهمی در آن نگهداری می‌شود. در مرحله دوم حفاظ‌ها، درب‌ها و نرده‌ها در نمای ساختمان بسیار تاثیر گذار بوده و این روزها ظاهر یک اصل مهم محسوب می‌شود. برای اینکه این دو متریال را با هم مقایسه کنیم باید اول تعریفی را درباره هر کدام بدانیم.

فرفورژه

آهن فرفورژه یک آلیاژ آهن است که با نام گلنرده هم شناخته می‌شود و حاوی عناصر کمیابی مانند کربن است. در صد کمتر کربن در این آلیاژ باعث شده که این متریال در عین داشتن مقاومت و دوام بالا، انعطاف پذیر شده و هر شکل دلخواهی را بتوان به آن داد. آهن فرفورژه قوی تر از استیل است اما به سختی آهن خالص نیست. فرفورژه همانطور که گفتیم برای کارهایی استفاده می‌شود که به فلز مقاومی مانند نرده‌ها یا درب‌ها نیاز دارد.

فرفورژه در برابر خوردگی مقاوم است و به راحتی جوش داده می‌شود که راحت جوش دادن آن باعث شده که نه تنها نصب و فرآیند تولید راحت‌تری داشته باشد بلکه باعث شده تا در ساخت محصولات مختلف از آن استفاده شود و کاربرد آن را در ساختمان سازی نسبت به استیل چند برابر کرده است. سیلیس، گوگرد، فسفر دیگر عناصر موجود در آهن فرفورژه است.

فرفورژه یا استیل

استیل

آهن، کربن و سایر اجزاء با هم ترکیب شده و استیل را تشکیل می‌دهند. آلاینده‌های موجود در آهن شامل سیلیکون، فسفر، دی اکسید سیلیکون، منگنز و گوگرد است. مواد آلیاژی مورد نیاز به شکل ناخالصی در می‌آید که در فرآیند ساخت فولاد از بین می‌رود. به طور کلی فولاد بر اساس میزان کربن آن دسته بندی می‌شود. این آلیاژ به دلیل ویژگی‌های خاص خود که از ترکیب عناصر گفته شده، حاصل می‌شود، یکی از معمولی‌ترین آلیاژهای مورد استفاده در سراسر جهان است.

در بازار انواع مختلفی از استیل موجود است که شامل استیل آلیاژی، استیل کربنی و استیل ضد زنگ است که هر کدام از استیل‌ها دارای سطوح مختلف مقاومت، خوردگی و دوام هستند. به عنوان مثال، اگر استیل کربنی را در نظر بگیریم، کاملاً با استفاده از آهن و کربن ساخته شده است و آن‌ها در طیف گسترده‌ای از کاربردها استفاده می‌شوند. اما استیل زنگ نزن معروف به آلیاژ سری 304، به دلیل اینکه دوام بالایی داشته و زنگ نمی‌زند معروف است؛ به همین دلیل در کاربردهای معماری و پزشکی استفاده می‌شود.

فرفورژه یا استیل

تفاوت فرفورژه یا استیل

عنوان
فرفورژه
استیل
کربن
تا 0.08 درصد کربن دارد.
محتوای کربن آن تا 4٪ است.
فرآیند تولید
با حرارت دادن و کار با ابزار تولید می شود.
از طریق فرآیند پخت تولید می شود که به دنبال آن اجزای مختلف مورد نیاز برای ایجاد یک آلیاژ اضافه و حذف می‌شوند.
تعریف
این یک آلیاژ آهن است که تنها حاوی مقداری کربن است.
این یک آلیاژ فلزی است که از کربن و آهن و چند عنصر دیگر مانند تنگستن و گوگرد تشکیل شده است.
طرز کار
فرفورژه به کار کمتری نیاز دارد.
فولاد نسبت به آهن فرفورژه به مهارت بیشتری نیاز دارد.
جمع بندی

به طور خلاصه، هم فرفورژه و هم استیل ممکن است با نگهداری مناسب مدت زمان زیادی دوام بیاورند. یکی از تفاوت‌های اصلی بین آهن فرفورژه و فولاد این است که فرفورژه چکش خوارتر است و بنابراین گزینه‌ای فوق العاده برای مصارف زینتی است، در حالی که استیل به طور قابل توجهی در برابر خوردگی مقاوم است. فرفورژه با سوزاندن و کار با ابزار ساخته می‌شود، در حالی که استیل با سوزاندن و سپس افزودن و حذف اجزای مختلف برای رسیدن به آلیاژ مورد نظر ساخته می‌شود.

قبل از اینکه تصمیم بگیرید کدام یک از این دو ماده برای پروژه شما مناسب است، باید در مورد عواملی مانند هزینه، دوام و زیبایی شناسی هر کدام فکر کنید. اساساً انواع مختلفی از صنایع وجود دارد که به استیل و فرفورژه نیاز دارند و هر دو دارای خواص جداگانه‌ای هستند که مورد تقاضا هستند.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *