فلزات سی ان سی

سی ان سی

فهرست مطالب

3
(1)

فرمدهی و برش فلزات در جوانب زیادی از زندگی ما وجود دارند، از صفحات فلزی موجود در خودرو تا وسایل آشپرخانه مثل یخچال و گاز می‌توانیم بازتابی از آن را ببینیم. با استفاده از تکنولوژی سی ان سی در فرآیندهای تولید صفحات فلزی، امکان پیاده‌سازی طراحی‌های خلاقانه و منحصر به فرد در زمانی سریع بدون هیچ عیبی، به واقعیت پیوسته و این امر به یکی از ویژگی‌های بارز این تکنولوژی تبدیل شده است. با گذر زمان CNC کاربردهای مختلفی پیدا کرده که در ادامه به تمام ابعاد آن می‌پردازیم.

روش کار تکنولوژی سی ان سی

دستگاه سی ان سی که متصل به کامپیوتر است با دریافت برنامه و طرح برش در محورهای فضایی مشخص شده شروع به پیاده کردن طرح مورد نظر می‌کند. سیستم کار سی ان سی در سه محور عرض، طول و ارتفاع یعنی به صورت سه بعدی است. به این شکل دستگاه سی ان سی با دقتی بسیار بالا و بدون خطا فلزات و در مواردی الوار را برش میزند و یا تغییر می‌دهد.

سی ان سی یا فرفورژه

CNC در صنایع مختلف

با به وجود آمدن تکنولوژی سی ان سی و به همراه آوردن مزایایی همچون هزینه‌های کمتر برای نیرو کار، کاهش خطر برای کارگران در حین کار، خطای پایین دستگاه سی ان سی و بدون وقفه کار کردن باعث شده تا صنایع زیادی به شکل های مختلفی شروع به استفاده از این تکنولوژی پیشرفته کنند. در ادامه به کاربردی CNC در صنایع می‌پردازیم.

سی ان سی در تراش چوب و فلزات

تراش کاری یکی از فعالیت‌های بسیار حساس است که در ابعاد زندگی ما حضور پنهان و آشکار دارد. دقیق بودن تراش سیلندرهای موتور خودرو نشان دهنده حساس بودن این عمل است زیر هر خطای کوتاه باعث آسیب شدید به کل موتور می‌شود. همچنین دستگاه تراش CNC در کارهای نجاری تاثیر بسزایی داشته است و کارهایی همانند منبت کاری، برش چوب و حک کردن روی چوب را انجام می‌دهد. یکی از کارهای فوق‌العاده سی ان سی در پیکر تراشی کنده درخت دیده می‌شود زمانی که خطایی ممکن است کل کار شما را روی یک تنه کامل درخت خراب کند، دستگاه سی ان سی بدون خطا می‌تواند شی مورد نظر شما را از داخل تنه درخت پیکرتراشی کند.

سی ان سی یا فرفورژه

سی ان سی فرز در صنعت

یکی از دیگر از دستگاه‌های سی ان سی فلزات، سی ان سی فرز است که به جای لیزر از نوک فرز استفاده می‌کند. انواع مختلف نوک برای دستگاه سی ان سی به کاربردی‌تر شدن آن کمک کرده است به طوری که ظاهری شبیه به دستگاه تراش سی ان سی دارد اما زمانی که در دو محور دیگر خود قرار می‌گیرد تبدیل به CNC فرز می‌شود.

CNC در الکترونیک

با توجه به پتانسیل بالای دستگاه‌های سی ان سی مدت زیادی طول نکشیده که وارد صعنت الکترونیک نیز شده است. ویژگی‌هایی همچون ظرافت بالای دستگاه سی ان سی و سرعت بالای آن باعث شده تا به بردهای الکترونیکی یعنی عمق صنعت و تکنولوژی وارد شود. در ادامه برخی از کاربردهای دستگاه سی ان سی را مورد بررسی قرار می‌دهیم که عبارت‌اند از:

  1. تولید مدارهای چاپی: دستگاه سی ان سی اعمالی همانند برداشت لایه مسی و سوراخکاری برد را با دقتی بینظیر انجام می‌دهد.
  2. حکاکی روی مدارها: دقت و سرعت بالای دستگاه‌های CNC باعث استفاده آن در حکاکی روی بردهای الکترونیکی شده است.
  3. تولید کانکتورها: کانکتورها یا همان نقاط اتصال چند برد مثل USB و HTMI توسط دستگاه CNC با دقت و کیفیت بالا تولید می‌شود.
  4. تولید قالب های تولید: با دقت بالای سی ان سی به راحتی می‌توان قالب‌های تولید ابزارها و لوازم بردهای الکترونیکی را ساخت.

سی ان اسی در ساخت درب ساختمان

با گسترش استفاده از دستگاه سی ان سی این تکنولوژی به در سازی نیز رسیده است. با توجه به این که دستگاه سی ان سی تنها در حوزه فلزات نیست بلکه در حوزه‌های دیگر همانند چوب هم فعالیت دارد می‌توان دید که چگونه به کار نجارها و آهنگران نیز وارد شده است. دستگاه‌های سی ان سی فلزات اجازه ساختن طرح‌های فوق‌العاده یکدست و زیبا را به ما می‌دهد و این در حالی است که آهنگران برای مدت زیادی در حال فرفورژه کردن آهن برای درب‌ها بوده‌اند که طرح‌های بخصوص خودش را دارد. اما کدام بهتر است، فرفورژه یا سی ان سی؟ در ادامه به تفاوت سی ان سی فلزات و فرفورژه می‌پردازیم.

سی ان سی یا فرفورژه

مزایایی درهای CNC

خطوط برش بسیار تمیز، طرح‌های یکدست و کاملا قرینه از اولین مواردی است که با مشاهده دری ساخته شده با فناوری سی ان سی متوجه آن می‌شوید. این درب‌ها در زمان بسیار کمتری نسبت به کارهای فرفورژه ساخته می‌شوند و قابلیت ساختن هر طرح دلخواهی را دارد و همین به مشتری اجازه می‌دهد تا از طرح‌های متنوع فراوان یکی را انتخاب کند یا درصورت علاقه‌مندی به طرح خاصی با ارائه آن و هزینه‌ای کمتر از درب‌های فرفورژه درهای خود را تهیه کنند.

سی ان سی فلزات معجزه‌ای در صنعت

با وارد شدن سی ان سی به تمام ابعاد صنعت سرعت تولیدات چندین برابر بیشتر شد. همچنین دقت فوق‌العاده بالای این دستگاه در کاهش ضررهای احتمالی باعث مورد توجه قرارگرفتن آن در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها شده است. از تولید صفحات فلزی گرفته تا بردهای الکتریکی توسط CNC با کمترین نیروی کار و به صورت 24 ساعته ساخته می‌شوند. همچنین در حوزه‌هایی مثل درب سازی حضور CNC تنها باعث افزایش تنوع محصولات شده است. در نهایت حضور پرقدرت سی ان سی فلزات که به فلز منتهی نشد و همچنین در الوار و پلاستیک دیده می‌شود در تمامی جوانب صعنت و زندگی ما تاثیر گذاشته و در نهایت باعث راحت تر شدن کار بشر شده است.

تفاوت های سی ان سی و فرفورژه

با وارد شدن دستگاه‌های سی ان سی فلزات مدت زمان ساخت هر در به شکل زیادی کمتر شده و در نهایت با کمتر شدن کار و نیروی انسانی هزینه این درها ارزان‌تر از درب های موجود در بازار است و بازار به سمت طرح‌های هندسی و جدید درب‌های سی ان سی شده پیش رفته است. اما سال‌ها زمان برای ساخت درب‌های فرفورژه باعث حضور طرح‌های بسیار متنوع در این نوع درها شده است. از طرفی درب‌های فرفورژه حس زنده بودن آهن را در خمیدگی‌های خود دارند، که احساس بهتری به انسان می‌دهد.

 برای درک بهتر این موضوع، با یک مثال آن را بررسی می‌کنیم. بهترین مثال برای این موضوع فرش‌های ماشینی و فرش‌های دستبافت هستند، هر چند که فرش‌های ماشینی زودتر تولید شوند و یا طرح‌های بهتری داشته باشند؛ اما فرش دستبافت به علت ظرافت و هنر دست بودن همیشه ارزش بالاتری دارد و بسیاری از مردم حاضرند به همین علت هزینه بیشتری بدهند. آهن فرفورژه کار دست آهنگر بوده و با اینکه زمان بیشتری می‌برد اما در آخر نتیجه آن به شدت زیبا و چشم نواز خواهد بود.

نتیجه گیری

سی ان سی روشی جدید در صنعت بوده که زمان تولید را پایین آورده و با این روش محصولاتی به طرح‌های خلاقانه می‌توان، تولید کرد. اما اگر بخواهید برای ساختمان خود از درب، حفاظ پنجره و سایر مصارف ساختمانی استفاده کنید بهتر است از آهن فرفورژه بهره بگیرید زیرا این روش با اصالت‌تر بوده و هم به علت اینکه تولید آن زمان بیشتری می‌گیرد، نتیجه کار با کیفیت‌تر بوده و طول عمر بالاتری خواهد داشت.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *