لوله داربستی چیست؟

لوله داربست

فهرست مطالب

5
(1)

لوله داربستی، به زبان ساده لوله‌هایی هستند که با کمک بست داربست بر روی داربست‌ها بسته می‌شود تا رفت و آمد کارکنان راحت‌تر شود. این لوله‌ها یکی از پرکاربردترین لوله‌ها هستند، که به علت استفاده در داربست‌ها، به اسم لوله داربستی معروف شده‌اند.

لوله داربستی معمولاً در صنعت ساختمان سازی استفاده می‌شود. و بسته به کاربردی که می‌خواهیم و مقاومتی که لازم داریم، سایزهای مختلفی تولید می‌شود، که بهترین آن‌ها به نام لوله داربستی نمره 5 شناخته می‌شود. همچنین از آنجایی که هیچ سیالی قرار نیس از درون این لوله‌ها عبور کند، تولید و ساخت آن‌ها متفاوت‌تر و ساده‌تر بوده و هیچ آنالیزی در مورد این قضیه بر روی آن‌ها انجام نشده. همراه با متالیران باشید تا در این مقاله به بررسی لوله داربستی بپردازیم.

لوله داربست

مشخصات فنی لوله داربست

لوله داربستی به دو دسته تقسیم می‌شود که شامل دو نوع گالوانیزه و فولادی است. که در دو نوع درز دار و غیر درز دار در بازار یافت می‌شود؛ که نوع بدون درز آن از ایمنی بیشتری برخوردار است و طبیعتاً هزینه تولیدبالاتری نسبت به لوله درز دار دارد. اما به این معنی نیست که لوله های درز دار بی کیفیت و بدون کاربرد هستند، و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خود را دارد. در لوله داربستی، هم از لوله های سنگین و هم از لوله های سبک می‌توان استفاده نمود. مشخصات فنی این لوله‌ها شامل موارد زیر است:

  1. ضخامت 5.5 تا 3.5 میلی متر
  2. قطر 48 میلی متر
  3. طول 6.4 تا 1.5 متر
  4. وزن 27 تا 6.4 کیلوگرم

نحوه تولید لوله داربست

در قسمت قبل اشاره کردیم که لوله های داربست از جنس فولادی و گالوانیزه هستند. این لوله ها نیز همانند لوله های درزدار دیگر از خم کردن ورق فولادی در دستگاه های نورد و سپس جوشکاری درز لبه دو ورق تولید می‌گردد، به همین دلیل قیمت لوله داربستی بر پایه قیمت ورق سیاه تعیین می‌شود. جهت اجرای لوله داربستی به بست و اتصالات داربستی نیاز است. این کار به کمک پیچ و مهره انجام می‌شود که به راحتی قابل باز شدن است؛ بنابراین پس از پایان پروژه امکان استفاده مجدد از آن‌ها وجود دارد. در داخل این لوله‌ها هیچ گونه سیالی عبور نمی‌کند و به هیچ عنوان برای تست آب یا گاز از آن استفاده نمی‌کنند.

ورق فولادی

انواع لوله داربست

لوله های داربست بر اساس کارایی انواع مختلفی دارند. که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا می‌شویم:

لوله استاندارد یا ستون

لوله استاندارد یا ستون، لوله های داربستی هستند که بخش عمده لوله های داربست را تشکیل می‌دهند. همچنین این لوله به عنوان تکیه گاه استفاده می‌شود و این لوله به صورت عمودی و موازات با سازه در حال ساخت قرار گرفته و توسط بست داربست به همدیگر متصل می‌شودند.

لوله زیر تخته یا لدر

کارایی این لوله همانطور که ممکن است حتس بزنید با کارایی آن ارتباط دارد. این لوله عمود بر لوله های استاندارد یا ستون و به حالتی افقی در داربست ها استفاده می‌شود. این لوله کمک می‌کنند تا تخته‌هایی از جنس چوب بر روی آن‌ها قرار گرفته، تا کسانی که بر روی ساختمان کار می‌کنند، با خیالی راحت و آسوده مشغول کار خود شوند. پس در نتیجه کارایی این لوله محافظتی و موثر است.

لوله ترانزوم

یکی دیگر از انواع لوله داربست که اهمیت زیادی در بالا بردن مقاوت داربست دارد، لوله ترانزوم است. این لوله ابعاد کوچکی دارد و هم راستا با لوله های استاندارد یا ستون هستند. لوله ترانزوم به ما کمک می‌کند تا سطحی صاف داشته باشیم و تخته چوب‌های خود را با خیالی راحت بر روی داربست قرار بدهیم.

لوله داربست را بهتر بشناسیم!

مزایای لوله داربست

اگر بخواهیم در مورد مزیت‌های لوله داربست صحبت کنیم، لازم است در مقاله‌ای به طور مفصل در مورد آن صحبت کنیم، اما در اینجا به چند مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد. یکی از مزایای مهم لوله های داربستی این است که در هر محیطی و با هر شرایط آب و هوایی قابل استفاده است و این نکته بسیار مهم است. همچنین از نکات مهم دیگر آن محافظت و استقامت است چراکه وزن بالایی را تحمل می‌کند و در صورت نصب صحیح به راحتی و با هر ضربه‌ای از جا در نمی‌آید. در ادامه با دیگر مزایای آن‌ها آشنا می‌شویم:

  1. نصب راحت
  2. استحکام و استقامت بالا
  3. هزینه مناسب
  4. عمر طولانی
لوله داربست

کاربرد لوله داربست

تقریاً در جامعه اینطور جا افتاده است که لوله های داربست فقط مختص ساخت و ایجاد داربست بوده و کارایی دیگری ندارد. اما این دیدگاه اشتباه است و از لوله های داربست در مشاغل دیگری هم استفاده می‌شود و فقط مختص ساخت و ساز نیست. در ادامه به برخی از مشاغلی که در هنگام انجام آن‌ها از لوله داربست استفاده می‌شود، معرفی می‌کنیم:

نجاری: نجاری یکی از مشاغلی است که برای ساخت برخی از سازه‌های چوبی احتیاج به یک چهار چوب بندی دارد که این کار با کمک لوله داربست انجام می‌شود.
برقکاری: برخی از سازه‌های الکتریکی بزرگ هستند که برای اینکه برقکاران بتوانند بر روی آن‌ها کار کنند؛ احتیاج است تا توسط لوله های داربست، یک داربست ایجاد بشود تا برقکاران کنترل بیشتری داشته و هر گونه خطری به دور باشند.
نقاشی های صنعتی و ساختمانی: افرادی که بر روی ساختمان‌ها کارهای نقاشی و از این دست خدمات را انجام می‌دهند، اول برای کنترل و تمرکز بیشتر و دوم برای دست یابی به نقاط غیر قابل دسترس باید از داربست و لوله های داربستی کمک بگیرند.
پل سازی: ساخت سازه‌های عمرانی همچون پل همیشه در داخل شهر نبوده و ممکن است پروژه‌های بزرگی در بیرون از شهر باشد. که برای ساخت پروژه‌های این چنینی باید از یک زیر ساخت محکم استفاده بشود، که بهترین گزینه داربست است.
کشتی سازی: در صنعت کشتی سازی همچون صنعت ساختمان سازی کارگران و کارکنان بر روی سازه، احتیاج دارند تا با تمرکز بیشتر و راحت‌تری و در نهایت به دور از هر گونه خطر و استرسی بر روی پروژه کار کنند. پس در این صنعت هم از داربست و لوله داربستی استفاده می‌شود.

تعمیرات و نگهداری پروژه: تعمیرات پروژه‌های ساختمانی یکی پروسه چند مرحله‌ای و طولانی است که شامل بخش‌های مختلفی می‌شود که ر کدام از این بخش‌ها متخصصین خودش را می‌خواهد. که برای انجام این امور باید از داربست و لوله های داربست استفاده کرد تا این متخصصین با خیالی راحت به کار خود برسند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی لوله داربست و کارایی آن پرداختیم. متوجه شدیم که این لوهله‌ها، از جنس فولاد هستند و تفاوت عمده آن‌ها با مابقی لوله‌ها این است که هیچ سیالی از آن‌ها عبور نمی‌کند پس به همین واسطه ساخت آن‌ها زیاد سخت و پیچیده نیست و از این لوله‌ها بیشتر برای حکم نگه‌داشتن سازه و ساختمان استفاده می‌شود. این لوله‌ها باید توسط بست داربست سفت بشود تا هیچ خطری برای کسانی که بر روی آن هستند نداشته باشد و شما مشتریان عزیز برای خرید هر گونه بست داربست و یا گرفتن مشاوره می‌توانید با ما در تماس باشید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *