مشکلات داربست های سنتی

مشکلات داربست سنتی

فهرست مطالب

0
(0)

همه چیز درباره معایب اصلی داربست‌های سنتی

در سال‌های اخیر با افزایش میزان ساخت و ساز در سطح شهرها، روز به روز میزان استفاده از داربست‌های سنتی افزایش می‌یابد. اما آیا استفاده از داربست‌های سنتی می‌تواند جوابگو سازه‌های بزرگ و سنگین باشد؟

در جواب این سوال باید گفت که خیر، داربست‌های سنتی از قدیم الایام برای کمک به سازندگان برای دسترسی به تمامی نقاط سازه در حال ساخت به وجود آمدند. اما معایب متعدد داربست‌های سنتی موجب شده است تا امروزه بسیاری از افراد به دنبال یک راه مطمئن‌تر و کم‌ خطرتر برای داشتن دسترسی به اقصی نقاط سازه باشند. در این راستا داربست‌های مدرن انتخاب اصلی بسیاری از سازندگان به عنوان جایگزین داربست‌های سنتی هستند که در ادامه به بررسی معایب داربست‌های سنتی و چیستی داربست‌های مدرن خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

مشکلات داربست

چرا باید از داربست استفاده کنیم؟

استفاده از یک پلتفرم ثابت و قابل اتکا در حین ساخت ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که استفاده از داربست می‌تواند این نیاز شما را به بهترین شکل برطرف کند. استفاده از داربست مدرن در حین ساخت سازه مزایا متعدد و اهمیت فراوانی دارد که از اصلی‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. استفاده از داربست می‌تواند یک نیاز اصلی برای تامین امنیت کارگران و مردم باشد. واضح است که ساخت و ساز از خطرات متعددی برخوردار است و در صورت عدم رعایت درست نکات ایمنی، ممکن است خطرات جبران ناپذیری برای افراد به وجود آید. در این راستا شما می‌توانید با استفاده از داربست و نصب توری‌های محافظ، سلامت کارگران و عابران پیاده را تضمین کنید.
  2. استفاده از داربست، دسترسی کارگران به تمامی نقاط سازه را فراهم می‌کند. داربست‌ها در ارتفاع ساختمان نصب می‌شوند که این مهم موجب می‌شود تا افراد به تمامی نقاط سازه به راحتی دسترسی داشته باشند. این نکته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا دیگر نیازی به استفاده از نردبان که از امنیت حداقلی برخوردار است، نیست و شما می‌توانید با استفاده از برخی تجهیزات ایمنی برای استفاده از داربست به بهترین شکل به تمامی نقاط سازه دسترسی داشته باشید.
  3. علاوه بر تمامی موارد ذکر شده یکی از اصلی‌ترین دلایلی که استفاده از داربست مدرن را به یک الزام تبدیل می‌کند، افزایش سرعت ساخت و ساز است. استفاده از داربست موجب می‌گردد تا کارگران بتواند به سرعت و با استفاده از برخی تجهیزات در سطح ساختمان جابجا شوند که این مهم موجب افزایش سرعت ساخت و ساز خواهد شد. علاوه بر این استفاده از داربست می‌تواند موجب کار گروهی و هم زمان کارگران گردد که این مهم تاثیرات بسزایی در کاهش هزینه‌ ساخت و ساز و زمان دارد.
مشکلات داربست

ارزان‌ترین داربست

داربست‌های سنتی در انواع و اقسام متعدد روانه بازار شده‌اند که این مهم موجب شده است تا هر یک از مدل‌های آن، خواص و ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد. از اصلی‌ترین انواع داربست می‌توان به داربست‌های چکشی، داربست معلق، داربست پایه دار و … اشاره کرد که هر یک آز آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارد. به طور کلی می‌توان گفت نصب داربست نسبت به دیگر هزینه‌های ساخت و ساز ساختمان، هزینه کوچک محسوب می‌شود اما شما می‌توانید با انتخاب داربست مناسب، در هزینه‌های خود به شدت صرفه جویی کنید. از ارزان‌ترین داربست‌های موجود در بازار می‌توان به داربست‌های پایه دار و معلق اشاره کرد که داربست‌های پایه دار به واسطه انعطاف پذیری بالا و داربست‌های معلق به واسطه قابلیت نصب آسان در دسته داربست‌های مقرون به صرفه قرار می‌گیرند.

معایب اصلی داربست‌‌های سنتی

حال که با اصلی‌ترین نکات حائز اهمیت استفاده از داربست‌های سنتی آشنا شدید، بهتر است بدانید که استفاده داربست‌های سنتی چندان بی عیب نیست و معایب متعددی دارد. در این راستا آگاهی از معایب اصلی داربست‌های سنتی می‌تواند به شما در انتخاب نهایی داربست کمک شایانی کند. از اصلی‌ترین معایب استفاده از داربست‌های سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

· تخته‌های چوبی

برای حرکت بر روی داربست و کارکردن بر روی آن‌ها، کارگران نیاز به استفاده از برخی تخته‌های چوبی دارند که این تخته‌های اصلی‌ترین دلیل بسیاری از حوادث در حین استفاده از داربست هستند. تخته‌های چوبی عموما به مواد روغنی آغشته هستند و گاهی اوقات نیز از چسابندن چند تکه چوب به یکدیگر تشکیل شده‌اند. این موارد موجب شده است تا امنیت استفاده از این موارد به شدت پایین باشد.

 

· مقاومت پایین

از دیگر معایب استفاده از داربست‌های سنتی، مقاومت پایین آن‌ها در برابر فشار است. بسیاری از داربست‌های موجود  در بازار، سال‌هاست که در حال استفاده هستند. به همین دلیل دچار زنگ زدگی، خوردگی و حتی شکستگی شده‌اند که این موارد موجب کاهش مقاومت داربست‌های سنتی در برابر بارگذاری و فشار می‌شود.

 

· احتمال برق گرفتگی

داربست‌های سنتی تماما از مواد رسانا تولید شده‌اند که این مهم موجب شده است تا در صورت برخورد سیم‌های برق به داربست، برق در تمامی بخش‌های داربست پخش شود. به همین دلیل بهتر است در فضای ساخت و ساز به نحوه قرار دادن داربست سنتی و فاصله دادن آن از سیم‌های برق توجه کنید.

مشکلات داربست

نتیجه گیری

داربست مدرن، جایگزین اصلی داربست‌های سنتی

همانطور که ذکر شد استفاده از داربست‌های سنتی معایب متعددی دارد که می‌تواند موجب آسیب دیدن کارگران و کاهش سرعت ساخت و ساز گردد. در این راستا امروزه، با پیشرفت تکنولوژی داربست‌های مدرن به وجود آمده‌اند که استفاده از آنان مزایا متعددی دارد. از اصلی‌ترین مزایا استفاده از داربست‌های مدرن، افزایش ایمنی ساخت و ساز و افزایش سرعت ساخت و ساز می‌باشد. داربست‌های مدرن به واسطه ویژگی‌های متعدد خود بهترین جایگزین برای داربست‌های سنتی شناخته می‌شوند. شما می‌توانید با استفاده از علم روز دنیا و فریم بندی متناسب، به بهترین شکل و با توجه به استانداردهای روز دنیا سازه خود را داربست بندی کنید و آرامش و امنیت را برای خود، کارگران و عابران پیاده فراهم کنید.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *