بست سبک و سنگین چه تفاوتی با هم دارند؟

فهرست مطالب

3.3
(3)

بست داربست چیست؟ و بست سبک و سنگین چه تفاوتی با هم دارند؟ داربست ها یک سازه در جهت دسترسی راحت‌تر به نقاط دشتوار و یا غیر قابل دسترس ساختمان‌ها هستند.

این داربست ها توسط لوله‌های داربست و بست ها تشکیل شده‌اند؛ لوله‌های داربست با ابعادی بین 3 تا 6 متر توسط بست ها بهم دیگر متصل شده تا داربست را تشکیل دهند. تا کسانی که بر روی ساختمان کار می‌کنند با سرعت بیشتر و آسان‌تر بتوانند کارشان را انجام دهند، از این جهت بست ها نقش بسیار مهمی داشته و برای اینکه یک داربست محکم و مقاوم تشکیل دهیم باید از بست مناسب استفاده کنیم. همچنین برای اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله تحمل بست داربست را مطالعه کنید.
همانطور که اشاره کردیم بست ها یک تجهیز بسیار مهم در داربست ها است. ما بست و داربست های مختلفی داریم که با توجه به نوع داربست‌مان، بست مناسب آن را باید انتخاب کنیم. ما پیش‌تر با انواع بست داربست آشنا شده‌ایم ولی در این مقاله می‌خواهیم با بست داربست سبک و سنگین و تفاوت آن‌ها آشنا شویم.

بست داربست

انواع مختلف بست داربست

بست های داربست انواع مختلفی دارند که این نوع ها بسته به ابعاد، وزن، جنس تقسیم بندی می‌شود. اگر بخواهیم از نظر وزنی بست های داربست را به دو دسته تقسیم کنیم به بست سبک و بست سنگین می‌رسیم. هر کدام از این دسته‌بندی‌ها از نظر اتصال گونه‌های مختلفی دارند که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم. هر کدام از مدل‌های نام برده در وزن‌های سبک و سنگین توسط تولید کنندگان عرضه می‌شود.

  1. بست چهار پیچ
  2. بست دو پیچ
  3. بست تک پیچ
  4. بست گردان
  5. بست اچ
  6. بست مغزی
  7. بست گوه ای

تفاوت بست داربست سبک و سنگین در چیست؟

در قدم اول به توضیح مختصری به صورت جداگانه درباره این دو بست می‌پردازیم:

بست سبک

کارایی داربست سبک، برای استفاده نجاران، نقاشان، لوله کش ها، برق کاران و سایر تاجران و از این قبیل است و نکته مهم درباره استفاده از این بست این است که، افرادی که از داربست استفاده می‌کنند که توسط بست های سبک تشکیل شده، باید از موادی با وزن کم استفاده کنند تا از به وجود آمدن خطرات جانی و مالی جلوگیری شود.

بست داربست سبک

بست سنگین

بست داربست سنگین تا وزن 240 کیلو گرم را تحمل می‌کند و بیشتر در پروژه‌های بزرگ استفاده می‌شود و برای استفاده توسط سنگ تراشان در نظر گرفته شده است. درست است که این بست وزن بالایی را تحمل می‌کند ولی اگر از حد وزن قابل تحمل آن بیشتر شود خطرات مالی و جانی در پی دارد و نباید برای تحمل بارهای شدیدتر از بارهای تحمیل شده توسط این کارگران و تامین معقول مواد آنها استفاده شود.

بست داربست سنگین

مقایسه بست سنگین با بست سبک

تفاوت این دو بست بر روی میزان باری است که می‌توانند تحمل کنند. داربست ‌های سبک بیشتر برای داربست هایی با ارتفاع کمتر که توسط لوله های داربست با طول کمتر تشکیل شده‌اند، استفاده می‌شود و تا وزن 120 کیلو گرم را تحمل می‌کنند. و بست سنگین برای پروژه‌های ساختمانی بزرگ‌تر که ایمنی بیشتری لازم دارند استفاده می‌شود و بست سنگین وزنی بیش از 240 کیلو گرم را می‌توانند تحمل کند.

همچنین در این بین بست‌های دیگری هم هستند که بتوانند وزن‌های دیگری را تحمل کنند مانند داربست های معمولی یا فوق سنگین، ولی بست ها را از نظر وزنی عمدتاً به دو دسته سبک و سنگین تقسیم بندی می‌کنند.
معمولاً تولیدکنندگان بست برای قیمت گذاری محصول خود از معیار وزنی استفاده می‌کنند و بر همین اساس طبیعتاً بست سنگین قیمت بالاتری نسب به بست سبک دارد.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 3

تا الان رای نیامده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *